طلاق از طرف زوجه

درخواست طلاق از طرف زن

نکات مهم طلاق به درخواست زن

طلاق از طرف زن و مهریه

ارتباط مهریه و طلاق از طرف زن این است که اگر زن برای طلاق دلیل قاطع و محکمه پسند داشته باشد با بخشش میزان اندکی از مهریه (مانند 10 هزار تومان وجه نقد یا یک سکه) می تواند طلاق بگیرد.و البته در صورتی که زن برای طلاق دلیل نداشته باشد در صورت بخشش تمام یا بیشتر مهریه، این خود دلیلی بر عزم جزم برای طلاق بوده و بسیار بر قاضی در جهت صدور حکم و اجازه طلاق تاثیر می گذارد.

طلاق از طرف زن و حضانت فرزند 

به طور کلی اگر زن و شوهر ضمن طلاق اعم از توافقی یا یک طرفه برای حضانت با هم توافق داشته باشند که مطابق همان رفتار می شود و اگر توافق نداشته باشند طبق قانون عمل می شود.
مطابق قانون حضانت فرزند تا پایان 7 سالکی با مادر و پس از تا پایان سن بلوغ با پدر است.

طلاق از طرف زوجه و عدم تمکین 

عدم تمکین تاثیر مستقیم و مهمی بر طلاق ندارد و فقط اینکه می تواند در فرض طلاق خلع و طلاق به واسطه کراهت زن دلیلی باشد بر تنفر شدید واقعی زن از مرد یا به عبارت بهتر تمکین کردن به معنای خاص ، نافی ادعای تنفر و کراهت است.

استرداد جهیزیه در طلاق از طرف زن

دادگاهی که به درخواست طلاق زن رسیدگی می کند وظیفه ای در تعیین تکلیف جهیزیه ندارد و زن باید برای مطالبه و استرداد  جهیزیه خود جداگانه دادخواست بدهد.با این وجود اگر مرد مخالفتی با مسئله طلاق نداشته باشد ممکن است قاضی اقدام به تنظیم گزارش اصلاحی نموده و تکلیف جهیزیه را نیز در آن روشن کند.

تنصیف اموال در طلاق از طرف زن

به هیچ وجه با وجود عقدنامه های موجود و متداول و شرایط مندرج در آن نصف شدن اموال یا تعلق قسمتی از دارایی مرد به زن متصور نیست؛ مگر اینکه صراحتاً در عقد شرط شود که در صورت وقوع طلاق به هر علت و اعم از اینکه به درخواست زن باشد یا مرد اموال نصف می شود.

اجرت المثل در طلاق از طرف زن 

از آنجا که خواسته اجرت المثل خواسته مستقلی محسوب می شود در فرضی که طلاق به تقاضای زن است دادگاه در مورد آن اظهار نظری نمی نماید و حتی اگر زن آن را در دادخواست خواسته باشد قاضی به طور مستقل به آن رسیدگی می کند نه ضمن دعوای طلاق. تنها ارتباطی که می توان بین این دو تصور نمود یکی فرضی است که طلاق به درخواست زن در دادگاه با موافقت مرد به طلاق توافقی تبدیل شود و قاضی با صدور گزارش اصلاحی نسبت به آن هم اظهار نظر نماید و دیگر موردی است که به نظر قاضی تعلق اجرت المثل به زن فقط در صورتی قابل رسیدگی باشد که طلاق واقع شده باشد و جز آنچه گفته شد ارتباط چندانی بین این دو مفهوم وجود ندارد.

نحوه طلاق اینترنتی

در طلاق اینترنتی، با جستجوی عبارت www.zaman.behzisti.net در مرورگر گوگل، وارد سامانه تصمیم می‌شوید. با انتخاب شهر محل سکونت، ادامه روند تشکیل پرونده را انجام می‌دهید، با ثبت مشخصات اولیه زوج و زوجه، از میان مراکزی که برای مشاوره در نظر گرفته شده‌ است، مرکز مورد نظر را انتخاب و طبق تاریخ و ساعتی که تعیین شده است باید به طور حضوری همراه با مدارک شناسایی به مرکز مشاوره مراجعه کنید. در پایان تکمیل اطلاعات، کد پیگیری دریافت خواهید کرد که به واسطه آن می‌توانید از روند پیگیری پرونده مطلع شوید.

ثبت نام در سامانه تصمیم کاملا رایگان است و نباید هزینه‌ای را پرداخت کنید، اما برای حضور در جلسات مشاوره طبق تعرفه هزینه لازم را باید پرداخت کنید. تعداد جلسات مشاوره ۵ جلسه است که در ۴۵ روز، در فواصل معینی برگزار می‌شود.

اگر جلسات مشاوره مثمر ثمر واقع شوند، ادامه کار طلاق انجام نمی‌شود و زوجین به زندگی خود باز می‌گردند. اما اگر در جلسات مشاوره زوجین به توافق برای ادامه زندگی نرسند، با صادر شدن گواهی ‌عدم انصراف از طلاق، پرونده به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ارجاع داده می‌شود و مراحل طلاق از طریق دادگاه خانواده ادامه پیدا می‌کند. در دادگاه خانواده، پرونده در یک شعبه مشخص، مورد بررسی قرار گرفته و زمان رسیدگی برای آن مشخص می‌شود. تاریخ رسیدگی از طریق سامانه ثنا به زوجین ابلاغ می‌شود. زوجه دقت داشته باشد تنها سه ماه از زمان صدور گواهی ‌عدم انصراف از طلاق، فرصت دارد تا پرونده طلاق خود را پیگیری کند.

اگر دادگاه دلایل زوجه را برای طلاق، محکمه پسند دانست، زوجین را به دفاتر ازدواج و طلاق معرفی می‌کند تا صیغه طلاق جاری و زوجین از یکدیگر جدا شوند. زوجه به خاطر داشته باشد، در زمان مراجعه به دفاتر ازدواج و طلاق در حالت پاکی باشد و آزمایش‌ عدم بارداری را همراه داشته باشد.

طبق روال معمول پروسه طلاق ممکن است تا یک سال به طول انجامد. اما با وجود اعتراض به رای دادگاه، می‌تواند این زمان طولانی‌تر شود، توصیه می‌شود قبل از اقدام به ارائه دادخواست طلاق، ابتدا مدارک لازم را جمع آوری و از همراهی یک وکیل طلاق بهره مند شوید. گروه وکلای پارسای، با سال‏ها تجربه در امور مربوط به طلاق، سعی دارد تا در زمان کوتاهی پروسه طلاق را به پایان برساند.

درخواست طلاق از طرف زن

سریع ترین راه طلاق از طرف زن

شرایط طلاق به درخواست زوجه

یكی از دعاوی مهم و پیچیده خانوادگی، طلاق است. پیچیدگی این نوع دعوا از این جهت است كه قانون‌گذار ما برای حفظ كیان خانواده شرایط طولانی و سختی را برای صدور حكم طلاق زوجین در نظر گرفته است. یكی از این تشریفات موكول شدن صدور حكم طلاق به صدور گواهی عدم امكان سازش است. گواهی عدم امكان سازش بعد از این‌كه داوران در دادگاه رای بر عدم تفاهم میان زوجین دادند، صادر خواهد شد.

پیش از وقوع طلاق طبق قانون جدید حمایت خانواده، باید تكلیف مسایل مالی زوجین مشخص شود. بعد از تعیین تكلیف در این خصوص، طلاق منوط به برآورده كردن این تكالیف مالی است. در حال حاضر مدت اعتبار گواهی عدم امكان سازش سه ماه است.نكته این است كه با انقضای مدت اعتبار گواهی عدم امكان سازش، كلیه توافقات طرفین بلااثر خواهد بود.

چه راه هایی برای طلاق زن وجود دارد؟

1- عدم پرداخت نفقه از سوی همسر

طبق ماده 1129 قانون مدنی در صورتی که زن بتواند امتناع شوهر از پرداخت نفقه و یا عجز او را پرداخت در دادگاه ثابت نماید. دادگاه شوهر را مجبور به طلاق زن می کند و چنانچه شوهر حکم را اجرا نکند خود دادگاه یا نماینده او اقدام به اجرای صیغه طلاق و امضای سند طلاق خواهد کرد.

2- عسر و حرج زن

شاید بتوان گفت مهم ترین و فراگیر ترین راه برای طلاق زن و درخواست طلاق زوجه، طبق ماده 1130 قانون مدنی، زن این حق را دارد که در صورتی که ادامه زندگی مشترک برای او با مشقت همراه باشد از دادگاه خانواده تقاضای طلاق کند این مورد مشمول عسر و حرج قرار می گیرد.موارد ذیل در صورت احراز توسط دادگاه از مصادیق عسر و حرج محسوب می گردد.

الف- ترک زندگی خانوادگی توسط زوج حداقل به مدت شش ماه متوالی یا نه ماه متناوب در مدت یک سال بدون عذر موجه

ب- اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا ابتلای وی به مشروبات الکلی که به اساس زندگی خانوادگی خلل وارد آورد و امتناع یا عدم امکان الزام وی به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است. در صورتی که زوج به تعهد خود عمل ننماید و یا پس از ترک مجددا به مصرف مواد مذکور روی آورد، بنا به درخواست زوجه طلاق انجام خواهد شد.

ج- مکومیت قطعی زوج به حبس پنج سال یا بیشتر

د- ضرب و شتم یا هرگونه سوء رفتار مستمر زوج که عرفا باتوجه به وضعیت زوجه قابل تحمل نباشد.

هـ- ابتلاء زوج به بیماری های صعب العلاج روانی یا ساری یا هر عارضه صعب العلاج دیگری که زندگی مشترک را مختل نماید

البته موار مندرج در بالا مانع از آن نیست که دادگاه در سایر مواردی که عسر و حرج زن در دادگاه احراز شود، حکم طلاق صادر نماید.
مصادیق عسر و حرج که ذکر شد حصری نیستند و می توان موارد دیگری را هم در شمار آن ها قرارداد. تشخیص مصادیق عسر و حرج با دادگاه است.

3- غیبت زوج 

بر اساس ماده 1029 قانون مدنی غیبت شوهر به مدت بیش از چهار سال از مواردی است که زن بر اساس آن می تواند درخواست طلاق کند.

4- شروط دوازده گانه ضمن عقد ازدواج

شروط مندرج در عقدنامه که در صورت تحقق هر کدام از آن ها، زن می تواند دادخواست طلاق بدهد. توسل به شروط ضمن عقد نکاح به عنوان دلیل برای طلاق به درخواست زوجه، ظرایف و پیچیدگی هایی دارد که مراجعه و مشاوره با وکیل متخصص طلاق را ضروری می نماید.

5- وکالت بلاعزل طلاق داشتن زن 

به عنوان شرط ضمن عقد ازدواج یا بر اساس عقد لازم دیگر .

6- سپردن کار طلاق به وکیل متخصص و با تجربه  

شاید تعجب کنید که این مورد را هم به عنوان یکی از راه های طلاق ذکر کرده ایم ولی این حقیقت دارد که حتی اگر هیچ دلیلی برای طلاق ندارید یک وکیل خوب و با تجربه طلاق و دعاوی خانواده در صورت اصرار و تصمیم قاطع به طلاق، شما را به این خواسته خواهد رساند. برای تماس و مشاوره با وکیل طلاق و دعاوی خانواده و نیز برای ارتباط با ما با تلفن های دفتر وکالت ما تماس بگیرید.

مهم ترین موارد و دلایل طلاق به درخواست زن

1-  زن مدعی عسر و حرج باشد        

عسر و حرج معنی مشخص و دقیقی ندارد ولی در لغت، به معنای سختی و مشقت است و در رویه قضایی به هر نوع سختی غیر قابل تحملی گفته می شود که ادامه زندگی با مرد را برای زن سخت و دشوار نماید البته به خوبی می توان درک کرد که تشخیص وقوع عسر و حرج با این نوع قانون گذاری و با این لحن قانونگذار در انحصار قاضی بوده و کاملا به سلیقه و میل شخص ایشان بستگی دارد!  

2- زن مدعی کراهت و تنفر شدید از مرد باشد.

کراهت و تنفر هم مانند عسر و حرج به عنوان دلیلی برای طلاق زوجه، واژه ای غیر قابل تحدید است. احراز کراهت و تنفر هم مانند مورد قبلی به میل و سلیقه و تشخیص قاضی سپرده شده است. در این فرض طلاق خلع محصوب می شود به این معنی که زن باید از قسمتی یا تمام مهریه خود گذشت نموده و نیز مرد نمی تواند بدون رضایت زوجه به طلاق رجوع کند.

3-  مرد بیش از شش ماه نفقه زن را نداده باشد.

طلاق به دلیل عدم پرداخت نفقه به دو روش انجام می شود یکی به استناد شروط ضمن عقد نکاح (شروط 12 گانه ای که در عقدنامه ازدواج آماده) و دیگر به استناد ماده 1129 قانون مدنی.

4- طلاق با استناد به شروط 12 گانه عقدنامه

توضیح اینکه، در صورت تحقق هر یک از شروط عقدنامه و یا هر شرط دیگری غیر از آنچه که به صورت چاپی در عقدنامه نوشته شده(ماده 1119 قانون مدنی) و احراز تحقق آن شروط توسط دادگاه خانواده، زن وکیل در طلاق خود است و می تواند به نیابت و وکالت از مرد صیغه طلاق را جاری کند و رسیدگی دادگاه خانواده در این فرض جهت احراز وقوع شرط و امکان اعمال وکالت است.از جمله شروط ضمن عقد می توان به ازدواج مجدد مرد بدون اطلاع و رضایت زن (اعم از ازدواج دایم یا ازدواج موقت) ، ترک منزل توسط مرد، نپرداختن نفقه، محکومیت به حبس و زندان، اعتیاد مرد، سوء رفتار یا سوء معاشرت زوج، ابتلای زوج به امراض صعب العلاج، جنون زوج، عقیم بودن زوج، اشاره کرد. 

5-  وکالت و حق طلاق ضمن عقدنامه یا سند جداگانه 

در صورتیکه زن وکالت در طلاق یا حق طلاق داشته باشد با انتخاب یک وکیل دادگستری متخصص طلاق برای شوهر و یک وکیل دادگستری برای خود پروسه طلاق توافقی خود را شروع نموده و چون از طرف شوهر هم اختیار و وکالت دارد به تشخیص و میل و براساس خواست خود و با شرایطی که خود مناسب می داند طلاق را انجام میدهد.

6- زن و شوهر برای مدت طولانی از هم جدا زندگی کنند.

این مورد در واقع دلیل مستقلی برای طلاق نیست و ذیل دلیل عسر و حرج بررسی و طبقه بندی می شود ولی به جهت فراگیر بودن آن را به عنوان دلیل مستقل بیان کردیم. 

7- توسل به شرایط فسخ نکاح

همانطور که در ماده 1121 به بعد قانون مدنی آماده است عیوب و امور و مسائلی که قانون گذار به آنها اشاره نموده می تواند دلیل فسخ نکاح باشد. البته فسخ ماهیتی متفاوت از طلاق دارد و احتیاج به جریان صیغه مخصوصی شبیه طلاق وجود ندارد.

8- توسل به شرایط بطلان نکاح

گاهی به دلایلی هر یک از زوجین می تواند با طرح دعوای بطلان عقد را از اول باطل و بی اعتبار نموده که طبیعتا در پی از احراز شرط بطلان بدون نیاز به جریان صیغه مخصوص و به صرف اعلام نکاح و اسناد آن باطل می شود مثل اینکه مشخص شود زن و شوهر بر هم حرام بوده اند.

9- دلیل نانوشته طلاق به درخواست زن !

در صورت فقدان همه شرایط بالا اگر وکیلی خوب و باتجربه و متخصص در زمینه دعاوی خانواده و خصوصاً طلاق داشته باشید، وکیل طلاق شما خود برای شما راهی خواهد یافت و وکلای متخصص دعاوی خانواده در شرایط فقدان دلیل، روش های مخصوص خود را برای دستیابی به نتیجه طلاق دارند.در صورت تمایل و تصمیم جدی به انجام طلاق و نیز در صورت نیاز به مشاوره با وکیل و تماس با ما کلیک کنید.

شروط 12 گانه عقد نامه قابل استناد در طلاق به درخواست زوجه

شروط دوازده گانه مندرج در عقدنامه که در صورت وقوع هر یک از آنها به تشخیص دادگاه، زن وکیل در طلاق می شود و بدون نیاز به حضور و موافقت شوهر (زوج) و با تجویز دادگاه، می تواند به دفترخانه طلاق مراجعه نموده و صیغه طلاق را جاری کند:

1- خودداری شوهر از پرداخت نفقه زن.

2- سوء رفتار شوهر در حدی که غیر قابل تحمل باشد.

3- بیماری صعب العلاج شوهر که غیر قابل درمان باشد و ادامه زندگی مشترک را با مشکل مواجع کند.

4- در صورتی که شوهر دیوانه باشد یا در طول زندگی مشترک دیوانه شود.

5- اشتغال شوهر به شغلی که به حیثیت و آبروی خانوادگی زن لطمه بزند.

6- محکومیت شوهر به 5 سال حبس یا بیشتر.

7- اعتیاد شوهر به مواد مخدر به شکلی که زندگی مشترک را مختل کند.

8- چنانچه زوج شش ماه متوالی یا نه ماه متناوب زندگی مشترک را بدون عذر موجه ترک کند.

9- محکومیت فطعی شوهر به ارتکاب جرم خلاف شئونات خانوادگی زن.

10-  ناباروری مرد پس از گذشت 5 سال از زندگی مشترک.

11- در صورتی که شوهر مفقودالاثر شود و شش ماه پس از مراجعه زن به دادگاه خبری از او نباشد و پیدا نشود.

12- ازدواج مجدد مرد بدون اجازه زن.

مراحل رسیدگی به درخواست طلاق زن

1- مراجعه به مشاور خانواده و روانشناس

پس از تشخیص وقوع اختلاف بین زوجین مناسب است زن یا شوهر یا هر دو با مراجعه به یک فرد متخصص و کارشناس در زمینه آسیب شناسی روابط زوجین و اختلافات زناشویی در صدد حل و درمان مشکل ایجاد شده برآیند.به عبارت دیگر شایسته و منطقی نیست کهبا وقوع کوچکترین اتفاقی یا فقط به انگیزه تنبیه و تقابل و انتقام زن و شوهر نسنجیده به شمت طلاق بروند یا حتی با وقوع کوچکترین مشکلی لفظ آن را به زبان بیاورند.

2- مراجعه به وکیل متخصص خانواده 

در صورتی که مراجعه به روانشناس یا مشاور خانواده در نهایت شما را به این نتیجه برساند که مشکل و اختلاف زناشویی پیش آمده قابل درمان نیست و پیگیر طلاق ضرورت دارد، توصیه می شود در گام اول به یک وکیل خوب و متخصص طلاق مراجعه نموده و از حقوق قانون خود و عواقب اقدامات خود کسب اطلاع نمایید و آگاهانه گام بردارید.البته می توانید به طور کلی و به صورت کامل پیگیری دعوای طلاق خود را به وکیل انتخابی و مورد اعتمادتان بسپارید و خود درگیر طی مراحل قانونی و جلسات رسیدگی به طلاق نشوید.

3- مراجعه به دفاتر خدمات قضایی و تقدیم دادخواست

انتخاب دلیل طلاق و جهت درخواست آن شاید مهم ترین عامل موفقیت طلاق به درخواست زن باشد.همانطور که توضیح داده شد چنین نیست که به محض درخواست طلاق محکمه راضی به صدور حکم اجازه طلاق شود.در هر حال اگر زوجه وکیل داشته باشد انتخاب مناسبترین دلیل برای طلاق و نیز مراجعه به دفاتر خدمات قضایی و تنظیم دادخواست طلاق بر عهده وکیل است و زن هیچ دخالتی در این مرحله نخواهد داشت.

4- شرکت در جلسه رسیدگی به طلاق در دادگاه خانواده

در حال حاضر کلیه پرونده های خانوادگی قبل از رسیدگی در دادگاه خانواده جهت امکان حصول سازش و آشتی زوجین به شورای حل اختلاف فرستاده می شوند پس از آن در صورت عدم سازش یا عدم حضور طرفین پرونده به دادگاه خانواده می رود .
در دادگاه خانواده قاضی با تشکیل جلسه و استماع دلایل زن برای طلاق و دفاعیات مرد و نیز انجام تحقیقات لازم اقدام به صدور رای در خصوص طلاق می نماید ؛ این رای می تواند مبنی بر پذیرش درخواست طلاق زن یا رد آن باشد.
نکته – رد دعوای طلاق می تواند در قالب قرار عدم استماع، قرار رد دعوا و یا حکم به بی حقی باشد.

5- قابلیت اعتراض و شکایت از رای طلاق به درخواست زن

رای صادر شده در دادگاه خانواده (بدوی) دو مرحله قابلیت اعتراض و شکایت در مراجع عالی تر را دارد :
الف – تجدیدنظر خواهی در دادگاه تجدیدنظر استان 
ب- فرجامخواهی در دیوانعالی

6- اجرای صیغه طلاق و ثبت آن

پس از صدور حکم طلاق زن و قطعی شدن آن سه ماه فرصت هست تا زن جهت اجرای صیغه طلاق به دفترخانه مراجعه نماید. در این صورت پس از طی تشریفات از جمله اخطار به مرد جهت اجرای صیغه طلاق و گواهی عدم بارداری ، سردفتر صیغه طلاق را اجرا نموده و سند طلاق را صادر می نماید.

لوگو وکیل زندیه
وکلای زندیه

متخصص در دعاوی حقوقی، کیفری و خانواده

چند نمونه دادخواست و رای طلاق به درخواست زن

دادخواست طلاق به درخواست زن – شماره 2

خواهان : خانم نرگس …………..
خوانده : آقای محمد …………….
وکیل : مسعود محمدی وکیل پایه یک دادگستری
تعیین خواسته و بهای آن :
صدور گواهی عدم امکان سازش به درخواست زوجه
دلایل و منضمات :
دادخواست
1- وکالت نامه رسمی
2- کپی مصدق شناسنامه و کارت ملی
3- کپی مصدق رونوشت عقدنامه
4- کپی مصدق اجازه نامه اقامت موکل در طی ده سال اخیر در آلمان
5- کپی مصدق طلاق خارجی و نسخه ترجمه شده رسمی طلاق خارجی

شرح دادخواست طلاق به درخواست زن (زوجه)

ریاست محترم دادگاه
با سلام
احتراما به استحضار می رساند موکل به تاریخ 77/7/15 در دفترخانه 300 قلهک به عقد دائم خوانده درآمده است. لیکن از ابتدای زندگی مشترک با یکدیگر اختلاف داشته و موکل از سال 81 تا کنون در آلمان زندگی می کند و موکل و خوانده به موجب حکم دادگاه آلمان در سال 84 (29 فوریه 2006) از یکدیگر طلاق گرفته اند و زوج به ایران بازگشته و مجددا ازدواج نموده و صاحب فرزند شده است. علیهذا نظر به اینکه موکل و خوانده ده سال است که جدا از یکدیگر زندگی می کنند و زوجین در آلمان از یکدیگر طلاق گرفته اند و زوج در ایران ازدواج مجدد نموده و زندگی جدیدی تشکیل داده است ولی از طرفی موکل را ممنوع الخروج نموده و برای موکل مشکلاتی ایجاد نموده و موکل را بلاتکلیف و بدون نفقه گذاشته و با طرح دعاوی متعدد علیه موکل و در غیاب وی در ایران به ایذاء موکل می پردازد. زندگی به این صورت برای موکل با عسر حرج شدید همراه است و نیز روابط موکل و خوانده در طی این ده سال و تجدیدفراش زوج به وضوح بیانگر کراهت زوجین از یکدیگر می باشد. لذا موکل با بذل مبلغ یکصدهزار ریال صدور گواهی عدم امکان سازش را استدعا دارد.

 

نمونه رای دادگاه بدوی طلاق به درخواسته زوجه -شماره 1

پرونده کلاسه : …………

شعبه : 276 دادگاه عمومی مجتمع قضایی خانواده 2 (ونک) تهران

دادنامه شماره : ……….

خواهان : خانم ……….  با وکالت آقای مسعود محمدی وکیل پایه یک دادگستری به نشانی تهران- میدان فاطمی
خوانده : آقای …………. به نشانی ……………..
خواسته: صدور حکم طلاق به درخواست زوجه

متن رای دادگاه طلاق به درخواست زن

در خصوص دعوی خانم ……….. فرزند ………. با وکالت آقای مسعود محمدی وکیل پایه یک دادگستری به طرفیت آقای ………. فرزند ……….. به خواسته صدور گواهی عدم امکان سازش به لحاظ وقوع وی در عسر و حرج شدید با این توضیح موکل و خوانده ده سال است جدا از همدیگر زندگی می کنند. زوج در ایران ازدواج مجدد نموده و زندگی مشترک جدیدی تشکیل داده است و از طرفی موکل را ممنوع الخروج نموده و برای موکل مشکلاتی ایجاد نموده و موکل را بلاتکلیف و بدون نفقه گذاشته و با طرح دعاوی متعدد علیه وی و در غیاب وی در ایران به ایذاء موکل می پردازد حال زندگی به این صورت برای موکل با عسر و حرج شدید همراه است و نیز روابط موکل و خوانده در طی این ده سال و تجدیدفراش زوج به وضوح بیانگر این است که زوجین جدا از یکدیگر زندگی می کنند. لذا موکل با بذل مبلغ یکصدهزار ریال درخواست صدور گواهی عدم امکان سازش را دارد و خوانده پس از حضور در جلسه دادرسی بیان داشته خواهان پرونده که همسر بنده باشد از اینجانب تمکین نمی کند بنده حسب رای صادره از دادگاه صالحه حکم تمکین وی را اخذ، النهایه به لحاظ عدم تمکین مشارالیها مبادرت به ازدواج مجدد نمودم در خصوص ممنوع الخروجی وی نیز من اقدامی در این خصوص به عمل نیاوردم ایشان طی رای صادره از شعبه 1314 دادگاه عمومی تهران به لحاظ جعل رضایت نامه ازناحیه من ممنوع الخروج گردیده است نهایت تقاضای رد خواسته خواهان را داشته درخواست رجوع به زندگی مشترک و تمکین از خودم را دارم. دادگاه با عنایت به محتویات پرونده و اظهارات طرفین و مداقه در دادنامه اصداری و ارائه شده از ناحیه خوانده چون مقدمات تمکین ازناحیه زوج فراهم، (صرف نظر از صدور ممنوع الخروجی نامبرده) این خواهان می باشد که از جضور در زندگی مشترک و تمکین از زوجه ممانعت می ورزد فلذا دادگاه با وارد ندانستن خواسته وی مستندا به ماده 197 از قانون مدنی و 1257 از قانون مدنی حکم بر بی حقی وی صادر و اعلام میدارد رای صادره حضوری و ظرف مدت بیست روز پس از ابلاغ قابل اعتراض در محاکم محترم تجدیدنظر استان می باشد.
دادرس شعبه 276  دادگاه عمومی حقوقی تهران 

نمونه رای دادگاه تجدید نظر طلاق به درخواست زن – شماره 1

پرونده کلاسه : ………..

شعبه : 45 دادگاه تجدیدنظر استان تهران

دادنامه شماره : ………
تجدیدنظرخواه : خانم …………. با وکالت آقای مسعود محمدی وکیل پایه یک دادگستری به نشانی تهران – میدان فاطمی
تجدیدنظرخوانده :  آقای ……….. به نشانی ……………..
تجدیدنظر خواسته : صدور حکم طلاق به درخواست زوجه
به تاریخ 1392/5/12 در وقت فوق العاده شعبه 45 دادگاه جدیدنظر استان تهران به تصدی امضاءکنندگان ذیل تشکیل و پرونده کلاسه فوق تحت نظر است. دادگاه با توجه به محتویات پرونده ختم رسیدگی را اعلام و با استعانت از خداوند متعال به شرح ذیل مبادرت به صدور رای می نماید.

 رای دادگاه طلاق به درخواست زن  

در مورد تجدیدنظرخواهی خانم ………. با وکالت آقای مسعود محمدی وکیل پایه یک دادگستری از دادنامه ………. مورخه 1400/2/23 شعبه محترم 276 دادگاه خانواده تهران که به موجب آن در خصوص دعوی مطروحه مشارالیها به طرفیت شوهرش آقای ……….. به خواسته طلاق حکم بر رد آن تصدیر گردیده دادگاه تجدیدنظرخواهی را وارد می داند زیرا دلایل ارائه شده و مستندات ابرازی حکایت از عسر و حرج زوجه را وارد و ادامه زندگی مشترک با کیفیت یادشده در پرونده نگاه داشتن زوجه است در حرج و مشقت که مورد نهی شرع و قانون است. قوله تعالی «… لا یرید الله بکم العسر … و لیس علیکم فی الدین من حرج و نیز ماده 1130 قانون مدنی اصلاحی 70/8/14 و تبصره الحاقی 81/4/29 مجمع تشخیص مصلحت نظام و تبصره ماده 1133 اصلاحی 81/8/19 همین قانون و ماده واحده قانون اصلاح مقرر مربوط به طلاق مصوب مجمع و لحاظ تبصره های آن و با توجه به اینکه مساعی محکمه نیز در ایجاد صلح و سازش فیمابین به نتیجه ای نرسیده و اطرافیان، بستگان زوجین نیز توفیقی در این خصوص نداشته اند و از طرفی زوجه الحاح و اصرار به تفارق از ایشان داشتند و حتی حاضر شده بخشی از مهریه خویش را ذر قبال طلاق به وی بذل نماید و از سایر حقوق مالی خویش هم صرف نظر نماید. دادگاه به موجب صدر ماده 358 قانون آیین دادرسی دادگاه ها در امور مدنی دادنامه معترض عنه را نقض و مستندا به مواد مرقومه رای بر تفارق زوجین از همدیگر تحت عنوان طلاق خلعی صادر و اعلام می دارد زوجه یکصدهزار ریال ازمهریه خویش را در قبال طلاق بذل و دادگاه به اعتبار قاعده الحاکم ولی الممتنع و الغائب قبول بذل می نماید. زوجه راجع به جهیزیه و سایر حقوق مالی ادعایی ندارد. پس از طلاق مشارالیها میبایست سه ماه عده نگه دارد و در این مدت مستحق نفقه نمی باشد. زوجین دارای یک فرزند مشترکند که حضانت اش تا سن 15 سالگی با پدر خواهد بود. در مدتی که فرزند نزذ پدر است طرف مقابل در هر هفته 24 ساعت از ساعت 17 روز پنجشنبه لغایت ساعت 17 روز جمعه حق ملاقات با فرزندش را دارد. نفقه فرزند نیز به عهده پدر است. زوجه حسب اقرارش حامله نبوده ولی ارائه تست عدم بارداری به هنگام اجرای طلاق به محضر لازم است. رای دادگاه با استناد به مواد 368 و 397 قانون آیین دادرسی یاد شده ظرف 20 روز قابل فرجامخواهی در دیوان عالی کشور است.