مراحل طلاق توافقی

  1. بدون حضور زوجین
  2. انجام کار حدود ۷ تا ۳۰ روز کاری
  3. با توافق طرفین یا داشتن وکالت در طلاق
  4. مبلغ حق الوکاله به ازای هر یک از زوجین در سال 1402 ، ۴ میلیون تومان

معمولاً پرونده های طلاق بدون داشتن وکیل به سرانجامی نمی‌رسند و خیلی طولانی و طاقت فرساست. وکیل انتخابی شما باید تجربه، تخصص و مهارت بالای کلام داشته باشد تا بتواند تخصص حقوقی خود را در دادگاه به درستی و واضح مطرح کند. از جمله ویژگی های یک وکیل خوب عبارت‌اند از:

 

  1. آگاهی کامل به ماده های قوانین و مقررات طلاق (مواد 1127 تا 1133 قانون مدنی)
  2. مشاور و راهنمای خوب و کافی برای صحبت با زوجین و راه حل های مناسب
  3. آشنایی و آگاهی کامل به مراحل انواع طلاق های موجود در ایران

مطابق ماده ۲۵ قانون حمایت خانواده ۱۳۹۱ در صورتی که زوجین متقاضی طلاق توافقی باشند، دادگاه باید موضوع را به مراکز مشاوره خانواده ارجاع دهد.
این مرکز سعی دارد ایجاد سازش نماید و در صورت حصول سازش، سازش نامه تنظیم و در غیر این صورت نظر کارشناسی خود را در مورد علل و دلایل عدم سازش با مشخص کردن موارد توافق، به صورت مکتوب و مستدل به دادگاه اعلام می کند و تصمیم گیری در این خصوص با دادگاه است.

مراحل طلاق توافقی

شرایط طلاق توافقی چیست ؟

به طور خلاصه توافقی به نوعی از طلاق گفته می شود که زوجين به هر دلیلی تمایل دارند با تفاهم از هم جدا شوند و هر توافقی که آنها در خصوص مهريه، نفقه، جهیزيه، حضانت و ملاقات فرزند داشته باشند از نظر دادگاه محترم و قابل قبول خواهد بود. به شرطی که توافق در راستای مسائل مربوط به زوجیت مثل مهریه ، نفقه زن، اجرت المثل ، حضانت و  نفقه فرزندان باشد.

به عنوان مثال زوجین توافق مي کنند زوجه مهريه را در قبال طلاق ببخشد يا کل آن را دريافت کند و يا با شرايط توافق شده مهريه پرداخت شود و یا حتی قسمتی از مهریه بذل و قسمتی دیگر پرداخت شود. بنابراین تمام موارد توافق در راي دادگاه منعکس خواهد شد و قابليت اجرا دارد.

بعضی سایت های حقوقی به اشتباه نوشته اند که قانون طلاق توافقی وجود ندارد و فقط رویه رایج دادگاه های خانواده است که کاملا اشتباه است در قانون حمایت خانواده و آیین نامه اجرایی آن به صراحت در خصوص شرایط و مراحل طلاق توافقی توضیح مفصل داده شده است.

رویه و شرایط طلاق توافقی در گروه وکلای زندیه چنین است که در بدو امر توافقات زن و شوهر از آنها پرسیده میشود و سپس صورتجلسه شده و به امضاء ایشان میرسد و در ادامه به وکالت از زوجین دادخواست طلاق ثبت و رای دادگاه طبق توافق آنها از دادگاه خانواده اخذ میشود. نکته قابل توجه اینکه با الکترونیکی شدن وکالت دادن به وکیل دادگستری امکان عدم حضور فیریکی در دفتر وکالت هم وجود دارد. با این توضیح که وکالت از طریق درخواست وکیل و تایید موکل در سامانه ثنا قوه قضاییه انجام میشود. با این وصف از همه کشور میتوان قرارداد وکالت دادگستری در سامانه ثنا ثبت کرد.

نکته: فرض کنید زن و شوهر در آپارتمانی با هم شریک هستند نحوه توافق آنها در مورد استفاده یا فروش ملک مشترک ارتباطی به دادگاه خانواده ندارد اگرچه که توافق مکتوب آنها بین ایشان در مورد اموال مشترک معتبر و در دادگاه دیگر قابلیت استناد دارد ولی در رای طلاق نوشته نمیشود لااقل رویه دادگاه های خانواده تهران اینگونه است.

طلاق توافقی چقدر زمان میبرد ؟

با عنایت به تغییر شرایط طلاق توافقی از آذرماه سال ۹۷ تاکنون ۱۴۰۲ در تهران اگر زوجین تمایل داشته باشند  به شخصه و بدون وکیل مراحل مربوطه را انجام دهند. در ابتدا هر دو یا یکی از آنها می بایست به سامانه نوبت دهی طلاق (سامانه مداخله در طلاق – سامانه تصمیم) مراجعه کنند و با وارد کردن مشخصات سجلی، یکی از مراکز غربالگری مشاوره در تهران را انتخاب کنند. مرکز غربالگری پس از ثبت اطلاعات زوجین و دلایل طلاق، آنها را به یکی از مراکز مشاوره زیر نظر بهزیستی استان تهران ارجاع می دهد. جلسات مشاوره در بازه زمانی حداقل ۴۵ روزه و در ۱ یا ۵ جلسه خواهد بود. تعداد جلسات بستگی به شرایط زوجین و مرکز مشاوره دارد. پس از اخذ گواهی عدم انصراف طلاق در صورت اصرار آنها به جدایی، دادخواست در دفتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت و به دادگاه خانواده ارسال خواهد شد. متاسفانه بعد از کرونا جلسات مشاوره تا حدودی تشریفاتی و صوری شده است. در حال حاضر در تهران امکان اخذ رای طلاق بدون سامانه تصمیم هم وجود دارد و البته ممکن است این موضوع  تا آخر سال ۱۴۰۲ دستخوش تغییر شود که در این صورت این مطلب به روز میشود و آخرین شرایط طلاق توافقی اطلاع رسانی میشود. در ادامه متن توضیح کاملتر میدهیم.

پس از صدور رای دادگاه نیز زن و شوهر در مهلت ۹۰ روز می توانند به یکی از دفاتر رسمی طلاق در هر کجای کشور برای ثبت طلاق بروند. سه ماه از زمان صدور رای قطعی دادگاه مهلت ثبت طلاق است. البته تکنیک های وجود دارد که میشود مدت را بیشتر کرد مثل ثبت اولیه در دفتر طلاق در مدت سه ماه و بعد مراجعه بعدی زیرا اجرای ثبت و تشریفات طلاق با سردفتر طلاق است و آنچه مهم است مراجعه به دفتر طلاق و ثبت دادنامه است و نه لزوم اجرای ثبت طلاق و ثبت در شناسنامه در مدت سه ماه! موضوع کاملا فنی و ظریف است! و حربه قانونی خوبی برای خریدن زمان است چه بسا دوباره به هم رجوع کردید!

آنچه از اهمیت زیادی در طلاق توافقی برخوردار است اولاً توافق زن و شوهر بر انجام طلاق توافقی است و ثانیاً توافق در مورد مهریه، حضانت فرزندان، مقدار نفقه آنها – نحوه و مدت ملاقات است و همچنین تعیین تکلیف اجرت المثل ایام زوجیت.

به این نمونه توافقنامه طلاق توافقی که مثال فرضی و خلاصه است توجه کنید :

زوجه از ۵۰۰ سکه مهریه تعداد ۳۹۰ سکه را بذل میکند و زوج قبول بذل میکند ۱۱۰ سکه به صورت هر سه ماه یک سکه تا اتمام آن به زوجه بعد از طلاق پرداخت میشود. زوجه نسبت به نفقه و اجرت المثل ادعایی ندارد و حضانت فرزند مشترک ۴ ساله پسر با مادر است و پدر ۲۴ ساعت در هفته حق ملاقات دارد نفقه فرزند ماهانه سه میلیون تومان از سوی پدر به مادر پرداخت می شود.

شرایط طلاق توافقی

برای طلاق توافقی کجا باید رفت ؟

قانون جدید طلاق توافقی ۱۴۰۲ چیست؟

همه آنچه در این مطلب که کاملاً به روزرسانی شده نوشته شده رویه دادگاه های خانواده شهر تهران است و قانون جدیدی هم وجود ندارد و بخشنامه جدید طلاق توافقی ۱۴۰۲ که  بعضی اشاره می کنند قدیمی است و بیشتر برای جلب توجه  و مربوط به سال ۱۳۹۷ است هرگونه سئوال و ابهامی اگر دارید با ما در تماس باشید.

سوال می شود که بخشنامه جدید طلاق توافقی چیست؟

همانطور که به دفعات به اطلاع خوانندگان محترم رسیده است طلاق تفاهمی به رویه چند سال اخیر است و در سال ۱۴۰۲ اتفاق جدیدی نیوفتاده است یا باید برای دادخواست طلاق توافقی به مشاوره بهزیستی رفت و گواهی عدم انصراف از طلاق گرفت یا اینکه با دادن دادخواست طلاق از طرف یکی از زوجین در دادگاه، طلاق را تبدیل به توافقی کرد که در این صورت اخیر نیاز به مشاوره در تهران نیست. اما در بسیاری از شهرستانها حتی طلاق یکطرفه هم بایستی از طریق سامانه تصمیم باشد و شنیده ها حاکی از این است که با گسترش زیر ساخت ها در تهران در آینده طلاق یک طرفه هم نیاز به مشاوره خواهد داشت که البته فعلا اجرایی نشده است ولی بسیار دیده شده دادگاه ها یا واحد ارجاع مجتمع قضایی خانواده ،دادخواست طلاق را به جهت تلاش برای صلح و سازش بین زن و شوهر به شورای حل اختلاف میفرستند و در صورت عدم موفقیت در سازش دوباره پرونده طلاق به دادگاه می آید. در حال حاضر و در شهریور ۱۴۰۲ همه پرونده های طلاق یکطرفه در تهران ابتدا به شورای حل اختلاف ارسال میشود.

لوگو وکیل زندیه
وکلای زندیه

متخصص در دعاوی حقوقی، کیفری و خانواده

مراحل طلاق توافقی؟

آیا شرایط طلاق توافقی

وکلای زندیه همواره در کنار شما هستند.

جمعی از وکلای متعهد و مجرب پایه یک دادگستری با بیش از 10 سال سابقه وکالت با تخصص و تجربه و مهارت کافی در زمینه پرونده های خانواده و طلاق آماده ارائه خدمات حقوقی اعم از قبول وکالت و اعطای مشاوره حقوقی برای هموطنان عزیز و همچنین ایرانیان مقیم خارج از کشور می باشد. این مجموعه بیش از هر چیز با الویت کمک به موکلین و مراجعه کنندگان در جهت احقاق تضییع شده آنها و دوری جستن از قبول پرونده های موهوم و بی نتیجه توانسته کسب اعتبار کند و صاحب اعتبار شود.