سامانه تصمیم طلاق چیست؟

طلاق همیشه دوستانه نیست. بسیاری از جنبه های طلاق توسط قانون تنظیم می شود. نحوه انحلال ازدواج از طریق اداره ثبت احوال انجام می‌گیرد. سامانه تصمیم طلاق در واقع سیستم نوبت‌دهی است که وقت افراد را برای طلاق رزرو می‌کند. در این سامانه تمامی مدارکی که برای طلاق لازم است را شرح می‌دهند تا در نوبت رزرو شده تمامی مدارک، کامل ارائه شود. 

سامانه تصمیم طلاق چیست؟
مشاوره
برای اطلاع یافتن از خدما وکیل طلاق اینجا کلیک کنید

چه زمانی می توان با مراجعه به اداره ثبت ازدواج را فسخ کرد؟

مزایای طلاق توافقی عبارتند از سرعت بالا در روند طلاق و عدم نیاز به حضور در دادگاه. نوع طلاق توافقی نوعی طلاق است که در آن زن و شوهر با توافق یکدیگر تصمیم به جدایی می‌گیرند و در مورد تمام مسائل مربوط به طلاق، مانند حضانت فرزندان، نفقه، مهریه و… به توافق می‌رسند.

مطابق ماده ۱۱۲۰ قانون مدنی ایران، عقد دائم با طلاق، منحل می شود و عقد منقطع با انقضاء مدت یا پایان مدت منحل می‌شود و زن و مرد از هم جدا می‌شوند. در قانون مدنی ایران بین فسخ نکاح و طلاق تفاوت‌هایی وجود دارد. برای انحلال نکاح باید شرایطی وجود داشته باشد. از جمله این شروط می‌توان به بیماری‌های مخصوص زن یا مرد که زوجین در زمان عقد از آن بی‌اطلاع بوده اند یا شرطی که شرط آن عقد بوده و بعد از عقد معلوم نشده باشد، اشاره کرد.

وکیل ملکی به طور کلی به وکیلی گفته می‌شود که در دعاوی و مسائل حقوقی مربوط به املاک و مستغلات تخصص دارد. خدمات وکیل ملکی شامل موارد مشاوره حقوقی، تنظیم قرارداد و … است.

چه زمانی می توان با مراجعه به اداره ثبت ازدواج را فسخ کرد

همه چیز درباره سامانه تصمیم طلاق

سامانه تصمیم طلاق چیست؟

سامانه تصمیم طلاق که توسط سازمان بهزیستی کشور راه اندازی شده است، به منظور ارائه خدمات مشاوره و مددکاری به زوجین متقاضی طلاق توافقی و کاهش آسیب‌های طلاق برای آنها و فرزندانشان، طراحی و اجرا شده است.

 

خدمات سامانه تصمیم طلاق

 

  • ارائه خدمات مشاوره: در این سامانه، مشاوران مجرب و متخصص به زوجین در زمینه‌های مختلفی مانند حلّ تعارضات، مهارت‌های زندگی و فرزندپروری، و… مشاوره ارائه می‌دهند.
  • ارائه خدمات مددکاری: مددکاران اجتماعی در این سامانه به زوجین در زمینه‌های مختلفی مانند معرفی شغل، مسکن، و… یاری می‌رسانند.
  • ارائه گواهی عدم امکان سازش: در صورت عدم تمایل زوجین به ادامه زندگی مشترک و عدم حصول سازش در جلسات مشاوره، گواهی عدم امکان سازش به آنها اعطا می‌شود.

 

مزایای استفاده از سامانه تصمیم طلاق

 

  • کاهش آسیب‌های طلاق: با ارائه خدمات مشاوره و مددکاری به زوجین، می‌توان از آسیب‌های طلاق برای آنها و فرزندانشان کاست.
  • کاهش هزینه‌ها: استفاده از خدمات سامانه تصمیم طلاق به زوجین کمک می‌کند تا هزینه‌های طلاق خود را تا حدودی کاهش دهند.
  • صرفه‌جویی در زمان: استفاده از سامانه تصمیم طلاق به زوجین کمک می‌کند تا در زمان خود صرفه‌جویی کنند.
  • دسترسی آسان: زوجین می‌توانند به صورت آنلاین و از طریق سامانه تصمیم طلاق به خدمات این سامانه دسترسی داشته باشند.

 

نحوه استفاده از سامانه تصمیم طلاق

 

  1. ثبت نام در سامانه: زوجین می‌توانند با مراجعه به سامانه تصمیم طلاق، نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند.
  2. انتخاب مرکز مشاوره: پس از ثبت نام، زوجین می‌توانند مرکز مشاوره مورد نظر خود را از لیست مراکز موجود در سامانه انتخاب کنند.
  3. شرکت در جلسات مشاوره: زوجین موظف هستند در جلسات مشاوره که توسط مرکز مشاوره تعیین می‌شود، شرکت فعال داشته باشند.
  4. دریافت گواهی عدم امکان سازش: در صورت عدم سازش زوجین در جلسات مشاوره، گواهی عدم امکان سازش به آنها اعطا می‌شود.

سامانه تصمیم طلاق چیست؟

شرایط فسخ ازدواج چیست؟

در ابتدا باید بدانیم که در حال حاضر امکان تشکیل آنلاین پرونده طلاق وجود ندارد. اما سامانه‌هایی مانند سامانه تصمیم طلاق به منظور تسهیل و تسریع روند طلاق توافقی و کاهش آسیب‌های آن برای زوجین و فرزندانشان راه اندازی شده‌اند.

تحت پدیدآمدن چنین شرایطی فسخ ازدواج ممکن است:

  1. نکاح به دلیل فوت یا به دلیل اعلام فوت یکی از زوجین از سوی دادگاه، همچنین به دلیل تغییر سابقه مدنی در مورد تغییر جنسیت توسط یکی از زوجین فسخ می‌شود.
  2. نکاح با تقاضای یکی از زوجین یا هر دو و همچنین با تقاضای قیم زوج که از سوی دادگاه غیر صلاحیت شده است، با فسخ ممکن است.

 

فسخ نکاح چیست؟

 

فسخ نکاح به فرآیند قانونی انجام شده برای طلاق اشاره دارد. فسخ نکاح زمانی شروع می شود که یکی از طرفین درخواست پایان دادن به وصلت می کند یا زوجین متقابلاً تصمیم می گیرند برای طلاق اقدام کنند. راه های مختلفی برای پایان دادن به ازدواج وجود دارد.
فسخ نکاح به طور کامل به رابطه حقوقی شما به عنوان همسر پایان می دهد و به ازدواج شما خاتمه می‌یابد.
اگر به دنبال پایان دادن به ازدواج خود هستید، شما و همسرتان نیاز به فسخ نکاح دارید. فسخ نکاح با لغو نکاح تفاوت‌هایی دارد که در ادامع با ماهیت هرکدام اشنا می‌شویم.

 

لغو نکاح چیست؟

 

بسته به شرایط، زوجین ممکن است درخواست ابطال نکاح کنند. در صورت موفقیت، دادگاه عقد را باطل اعلام می کند و با آن طوری رفتار می کند که گویی هرگز اتفاق نیفتاده است. پیگیری ابطال نسبت به طلاق سنتی چالش برانگیزتر است زیرا شرایط خاصی برای واجد شرایط بودن طلاق مورد نیاز است.

انواع پایان بخشی به نکاحجزئیات آن
فسخ نکاحفرآیند قانونی انجام شده برای طلاق
لغو نکاحدرخواستی ابطال طلاق توسط زوجین بسته به شرایط

وکیل طلاق متخصصی است که در زمینه دعاوی مربوط به طلاق، از جمله طلاق توافقی، طلاق خلع، طلاق رجعی و… تخصص دارد. وظایف وکیل طلاق شامل ارائه مشاوره حقوقی در خصوص مسائل مربوط به طلاق، تنظیم دادخواست طلاق و … می باشد.

چگونه می توان به فسخ نکاح رسید؟

برای گرفتن فسخ یا طلاق نکاح، یکی از زوجین باید دادخواست طلاق بدهد که به آن دادخواست فسخ نیز می گویند.  فرم انحلال ازدواج در ایالت متفاوت است و می توانید آن را در وب سایت دادگاه ایالتی خود بیابید. این فرم معمولاً اطلاعات اولیه در مورد شما و همسرتان (مانند نام، آدرس، تاریخ تولد و تاریخ ازدواج و همچنین اطلاعات مربوط به فرزندان خردسال) را می‌پرسد و از شما می‌خواهد دلیل درخواست طلاق را مشخص کنید.

 در اوراق انحلال همچنین سؤال می شود که آیا درخواست کننده یا فردی که پرونده را ارائه می دهد، به دنبال حضانت، نفقه فرزند، حمایت از همسر یا توزیع دارایی است یا خیر.

وکیل ملکی متخصصی است که در زمینه دعاوی و مسائل حقوقی مربوط به املاک و مستغلات، از جمله خرید و فروش، اجاره، رهن، سرقفلی، تنظیم قرارداد، دعاوی ملکی و … تخصص دارد. انتخاب یک وکیل ملکی در تهران با توجه به پیچیدگی قوانین و مقررات مربوط به املاک و مستغلات، اهمیت زیادی دارد.

چگونه می توان به فسخ نکاح رسید؟

چگونه یک ازدواج را فسخ کنیم؟

 هنگام پیشبرد انحلال ازدواج، چند قدم کلیدی وجود دارد که باید انجام شود که در بخش‌های بعدی به تفصیل شرح داده شده است.

 

مرحله 1: استخدام یک وکیل

 

هنگامی که شما یا همسرتان روند فسخ ازدواج را آغاز می کنید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که وکالت قانونی داشته باشید. هنگام ارائه یا پاسخ به دادخواست طلاق، نیازی به داشتن وکیل ندارید. با این حال، همیشه بهتر است با یک متخصص حقوقی کار کنید. وکلای دادگستری الزامات و رویه های خاص ایالت شما را درک می کنند و بینشی در مورد اقداماتی که باید انجام دهید و نباید انجام دهید ارائه می دهند.

 

مرحله 2: اسناد را بایگانی کنید و اوراق صحیح را در اختیار همسر قرار دهید

 

زوجی که طلاق را شروع می کند یا خواهان یا شاکی با تقدیم دادخواست یا شکایت و سایر مدارک لازم به دادگاه شروع به طلاق می کند. آنها معمولاً باید اطمینان حاصل کنند که طرف مقابل نسخه هایی از اسناد را دریافت کرده یا در اختیار آنها قرار می دهد. عدم انجام این کار می تواند روند را متوقف کند یا پیش از موعد پایان دهد.

 

مرحله 3: مذاکره

 

زوج هایی که طلاق می گیرند و وکلای آنها اغلب برای برخی یا همه مسائل مربوط به ازدواج به جای محاکمه، توافق می کنند. در برخی شرایط، نفقه، حضانت فرزند، یا اختلاف نظر در تقسیم اموال می تواند محاکمه را اجتناب ناپذیر کند. اکثر طلاق ها حل می شوند، حتی اگر چند روز قبل از دادگاه باشد.

 

مرحله 4: در تمام جلسات ضروری یا جلسات دادگاه شرکت کنید

 

مهم است که در صورت درخواست با وکیل خود ملاقات کنید و همیشه در جلسات مقرر در دادگاه حاضر شوید. اگر می ترسید که نتوانید طبق نیاز حاضر شوید، شما یا وکیلتان باید فوراً به دادگاه اطلاع داده و زمان ملاقات را مجدداً موکول کنید.

 

مرحله 5: از شرایط مورد مذاکره یا حکم دادگاه پیروی کنید

 

هنگامی که به توافق رسیدید یا قاضی تصمیمی صادر کرد، شما و همسر سابقتان باید تمام اقدامات لازم را برای پیروی از شرایط توافق شده دوجانبه یا دستورات دادگاه انجام دهید. اگر این کار را انجام ندهید، می تواند شما را به دادگاه تحقیر کند.

چگونه یک ازدواج را فسخ کنیم؟

فرآیند انحلال ازدواج چگونه تکمیل می شود؟

پس از ثبت دادخواست، باید به صورت قانونی به همسر دیگر نیز ابلاغ شود. سپس همسر دیگر (که دادخواست به او ابلاغ می شود) فرصت پاسخگویی و اعلام موافقت یا مخالفت خود را در اوراق انحلال خواهد داشت. با ادامه روند طلاق، شاکی ممکن است نیاز به طرح شکایت دقیق تری داشته باشد و دقیقاً توضیح دهد که چه چیزی و چرا می خواهد.
زن و شوهر باید اطلاعات مالی کاملی را به یکدیگر و دادگاه ارائه دهند و تمام دارایی‌ها و بدهی‌های خود را با جزئیات ارائه کنند. اکثر پرونده ها بدون محاکمه، چه از طریق مذاکره، چه از طریق میانجی گری یا قانون مشارکت، حل و فصل می شوند.
اگر پرونده به نتیجه نرسد، به محاکمه پیش خواهد رفت که طی آن هر یک از طرفین مدارک و شهادت در مورد همه موضوعاتی را که در حال تصمیم گیری است ارائه خواهند کرد. اگر پرونده به محاکمه برسد، کل روند ممکن است چندین ماه و احتمالاً بیش از یک سال طول بکشد تا به نتیجه نهایی برسد.

 

آیا شما به وکیل نیاز دارید؟

 

به طور کلی توصیه می شود که حداقل با یک وکیل در مورد پرونده طلاق خود صحبت کنید تا از تمام حقوق خود و رویه‌های خاص مورد نیاز در ایالت خود مطلع شوید. اگر شما و همسرتان با‌هم توافق دارید، می‌توانید نسبتاً ساده پیش بروید و طلاق را خودتان یا با کمک یک وکیل با سرویس آنلاین انجام دهید.

 

چه زمانی ازدواج منحل می شود؟

 

نکاح با صدور حکم و حکم قطعی از سوی دادگاه رسماً منحل می شود. این سند حاوی تصمیمات قاضی در مورد تمام موضوعات پرونده است. در صورت حل شدن پرونده، شرایط سازش در حکم درج می‌شود.
روزی که قاضی حکم طلاق را امضا کند، ازدواج شما رسماً منحل می شود. گواهی انحلال توسط ایالت صادر می شود، که یک سند قانونی است که اثبات می کند ازدواج شما به پایان رسیده است. در واقع دقیقا مشابه روشی است که گواهی ازدواج نشان می دهد شما متاهل هستید.

 

درک انحلال ازدواج

 

تعقیب انحلال نکاح به معنای فسخ ازدواج رسمی بین دو نفر است. رایج ترین راه برای انجام این کار از طریق طلاق است. اگرچه پایان دادن به ازدواج از طریق فسخ یک گزینه دیگر است. اما به طور کل افراد جهت منحل ساختن ازدواج خود، در “سامانه تصمیم طلاق” ثبت نام کنند.

 

اعلام بطلان ازدواج

 

در برخی ایالت‌ها، اعلان ازدواج باطل متمایز می‌شود، زیرا ازدواج باطل هرگز نمی‌توانست از ابتدا قانونی باشد. مثلاً اگر زوجین برای رضایت خیلی جوان باشند، ناتوانی در انجام یک ازدواج در آن دسته قرار نمی گیرد. زیرا در زمان ازدواج این زوج مشخص نبود.

فرآیند انحلال ازدواج چگونه تکمیل می شود؟

بعد از انحلال ازدواج چه انتظاری داریم؟

 طلاق از نظر قانونی به یک ازدواج خاتمه می دهد. ابطال نشان می‌دهد که ازدواج هرگز معتبر نبوده است. پس از تعیین فسخ، ممکن است جلسات دادگاه دیگری برای تعیین حضانت یا نفقه فرزند در صورت وجود فرزندان بوجود بیاید. خواندن خطبه ازدواج که از نظر قانونی مشروع بوده، حتی با وجود صدور فسخ، تشکیل شود.

 

جدایی قانونی به عنوان جایگزینی برای فسخ نکاح

 

برخی از زوج‌ها یا افراد ممکن است ترجیح دهند به جای طلاق به دنبال جدایی قانونی باشند. برخلاف طلاق، جدایی قانونی به فسخ نکاح ختم نمی شود. در عوض، این زوج به طور قانونی ازدواج کرده اند اما جدا از هم زندگی می کنند. دادگاه ممکن است دارایی آنها را تقسیم کند. نفقه همسر و فرزند را صادر کند و حضانت را به عنوان بخشی از جدایی تعیین کند، اما ازدواج واقعی دست نخورده باقی می‌ماند.

بعد از انحلال ازدواج چه انتظاری داریم؟

سخن پایانی

سامانه تصمیم طلاق که توسط سازمان بهزیستی کشور راه اندازی شده است، گامی مثبت در جهت تسهیل و تسریع روند طلاق توافقی و کاهش آسیب‌های آن برای زوجین و فرزندانشان است. با استفاده از این سامانه، زوجین می‌توانند به صورت آنلاین نوبت خود را برای طلاق توافقی دریافت کرده و از خدمات مشاوره و مددکاری اجتماعی بهره‌مند شوند.