طلاق بدون حضور زوج و زوجه امکان‌پذیر است؟

بله بر اساس قانون مدنی در ایران مرد دارای اختیاری است که از طریق این اختیار، مرد می‌تواند همسر خود را در هر زمانی که بخواهد طلاق دهد و رضایت زن برای انجام طلاق لازم نیست. دادگاه خانواده نیز صرفاً با درخواست مرد طلاق را نهایی می‌کند. طلاق بدون حضور زوج تحت شرایطی امکان پذیر است.

مشاوره
برای اطلاع از شرایط طلاق توافقی اینجا کلیک کنید

طلاق غیابی از طرف مرد چگونه است؟

طلاق توافقی نوعی طلاق است که در آن زوجین بر سر تمام مسائل مربوط به طلاق، از جمله حضانت فرزندان، مهریه، نفقه و تقسیم اموال، به توافق می‌رسند. در اجرای مراحل طلاق توافقی، نیازی به اثبات عسر و حرج یا تقصیر از سوی یکی از زوجین نیست و طلاق در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون تشریفات خاص انجام می‌شود.

در صورتی که قرار باشد طلاق از طرف مرد و بدون حضور زن یا وکیل او در دادگاه تشکیل شود به آن طلاق غیابی از طرف مرد گفته می‌شود که این طلاق می‌تواند از طرف زن نیز به صورت غیابی انجام شود.
با وجود اینکه طلاق برای زن دارای شرایط خاصی است مرد نیازی به ارائه دلایل محکمه پسند برای طلاق نداشته و بدون حضور زن نیز می‌تواند طلاق بگیرد نکته‌ای در مورد این موضوع وجود دارد که مرد نمی‌تواند از این قانون سوء استفاده کرده و در هر لحظه که تمایل داشت همسر خود را طلاق دهد مرد در این شرایط حتماً باید قوانین مربوطه را رعایت کند.

وکیل طلاق می‌تواند با ارائه راهنمایی‌های لازم به شما کمک کند تا بهترین تصمیم را در مورد طلاق خود بگیرید. همچنین، در صورت نیاز، وکیل طلاق شما می‌تواند از شما در مراجع قضایی و قانونی دفاع کند.

همه چیز درباره طلاق بدون حضور زوج و زوجه

طلاق از طرف مرد چقدر زمان می‌برد؟

طلاق یک طرفه که از طرف مرد انجام شود، به آن درخواست طلاق از طرف مرد نیز گفته می‌شود. که چند ماه طول می‌کشد و نمی‌توان زمان مشخصی برای آن در نظر گرفت همچنین دادخواست دارای مراحل و شرایطی است که طی کردن آنها مدتی زمان برده و این زمان می‌تواند از طرف زن هم طولانی‌تر باشد. این مراحل عبارت هستند از:

  • نوبت دهی دادگاه ثبت درخواست طلاق
  • ارسال احضاریه برای زن
  • اعتراض به رای توسط ارجاع به داوری
  • حضور دو نفر در دفترخانه برای ثبت طلاق لازم است

برای مثال اگر زن به رای اعتراض کند مدت زمان طلاق نیز افزایش می‌یابد و یا اگر زن در چند مرحله در دفترخانه حضور پیدا نکند مدت به سرانجام رسیدن طلاق بیشترخواهد شد.

اگر به دنبال وکیل ملکی در تهران هستید، می‌توانید از طریق جستجوی اینترنتی یا پرس و جو از اطرافیانتان، وکلای متخصص در این زمینه را پیدا کنید. همچنین، می‌توانید به کانون وکلای دادگستری مرکز مراجعه کنید و لیست وکلای متخصص در امور ملکی را دریافت کنید.

طلاق از طرف مرد چقدر زمان می‌برد؟

چالش های طلاق بدون حضور زوجه چیست؟

طبق ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی مرد می‌تواند با رعایت شرایط مقرر شده در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را ثبت کند. در طلاق بدون حضور زوجه، آقایان بر پایه این ماده از قانون مدنی متصور می‌شوند که هیچ گونه موانعی در مسیر درخواست طلاق همسر وجود نداشته و با استناد به این ماده به سادگی می‌توانند از همسرشان طلاق بگیرند. آمادگی مرد برای طلاق مهم است چراکه در مسیر طلاق بدون حضور زوجه چالش هایی هم وجود دارد که این چالش ها شامل موارد زیر هستند.

  • پرداخت کامل حق و حقوق زن قبل از اجرای حکم طلاق
  • ارائه دلیل محکمه پسند مرد برای طلاق غیابی همسر
  • پرداخت تأدیه
  • نفقه
  • اجرت المثل زن قبل از اجرای حکم طلاق
  • مطالبه کامل مهریه توسط زن و صادر نشدن حکم طلاق در صورت عدم پرداخت کل مهریه توسط مرد
  • باردار بودن زن باعث رد درخواست طلاق می‌شود
یک وکیل ملکی متخصص در قوانین مربوط به املاک و مستغلات است. وکیل ملکی می‌تواند در زمینه‌های مختلفی از جمله خرید و فروش ملک، اجاره ملک، املاک و مستغلات تجاری، و اختلافات مربوط به مالکیت به شما کمک کند.
 

درصورت درخواست طلاق از طرف مرد مهریه ممکن است تقسیط شود؟

اگر دادخواست “طلاق بدون حضور زوجه” به دادگاه ارائه شود دادگاه رسیدگی کننده مطابق با ماده ۲۹ قانون حمایت خانواده این تکلیف را به عهده دارد که ضمن حکم طلاق نسبت به حقوق مالی زن از جمله مهریه تعیین تکلیف کند. در این موقعیت دو فرض قابل تصور است. اگر پیش از دادخواست طلاق از طرف مرد و یا حین زمان رسیدگی دادگاه زن دادخواست مهریه داده باشد دادگاه رسیدگی کننده به طلاق آن پرونده هریک که امکان دارد در همان شعبه و یا شعبه دیگر باشد استناد می‌کند اگر مرد بخواهد در این حالت تقسیط مهریه از پرداخت دفعی مهریه تقاضا کند باید در همان شعبه که رای مهریه صادر می‌شود دادخواست اعسار از پرداخت تحویل دادگاه دهد.
فرض بعدی این است که زن دادخواست مهریه ندهد اما مرد دادخواست طلاق داده باشد در این حالت بعد از صدور حکم طلاق مرد می‌تواند در همان دادگاهی که به طلاق رسیدگی کرده است دادخواست اعسار از پرداخت مهریه مندرج در عقدنامه و دادنامه طلاق را از طریق دفاتر خدمات قضایی ثبت کند دادگاه پس از مشخص نمودن وقت و گوش دادن به شهادت شهود مرد نیز اظهارات زن درباره تقسیط مهریه تصمیم گیری و رای را صادر می‌کند. حق و حقوق زن هنگام طلاق از طرف مرد شامل موارد زیر است:

  1. نفقه
  2. مهریه
  3. تصنیف دارایی یا شرط نصف دارایی
  4. اجرت المثل
  5. نحله

وکیل امور ملکی می‌تواند با ارائه مشاوره حقوقی به شما کمک کند تا از حقوق خود در معاملات ملکی آگاه شوید و از بروز مشکلات حقوقی در آینده جلوگیری کنید. همچنین، در صورت بروز اختلاف، وکیل امور ملکی شما می‌تواند از شما در مراجع قضایی و قانونی دفاع کند.

چالش های مسیر طلاق بدون حضور زوج حق و حقوق زن در طلاق
نفقه نفقه
پرداخت تادیه مهریه
اجرت المثل زن تصنیف دارایی

طلاق بدون حضور زوجین ممکن است؟

طلاق بدون حضور زوجین ممکن است ولی در ابتدا لازم است که با یک وکیل خانواده برای حل پرونده طلاق خود قرارداد همکاری امضا کنید تا کار‌های طلاق را انجام دهد.

 

قبل از نهایی شدن حکم طلاق چه مواردی را بررسی می‌کنند؟

  1. نفقه
  2. نحله
  3. اجرت المثل
  4. شرط تصنیف اموال زوجین
  5. وضعیت مهریه
  6. حضانت فرزندان
 

اگر موارد بالا حل نشود آیا باز هم مرد می‌تواند بدون حضور زن طلاق بگیرد؟

خیر طلاق یک طرفه بدون اینکه مواردی مثل مهریه نفقه حضانت فرزند و غیر حل شده باشد، امکان‌پذیر نیست.

طلاق بدون حضور زوجین ممکن است؟

طلاق غیابی از طرف زن چگونه است؟

هر وقت زنی دادخواست طلاق غیابی دهد و دلیلی محکمه پسند برای طلاق ارائه کرده باشد و شوهر علی رغم ابلاغیه در دادگاه حاضر نشود، لایحه ندهد و اخطاریه دادگاه هم به او ابلاغ واقعی نشده باشد رای طلاق صادر شده از سوی دادگاه غیابی است.
نکته: اگر احضاریه دادگاه به شخص مد نظر مثلاً شوهر در اینجا ابلاغ شود بر طبق ماده ۶۸ قانون آیین دادرسی مدنی ابلاغ واقعی بوده و اگر به بستگان و یا خادم و کارمندان او ابلاغ شود بر طبق ماده ۶۹ قانون مذکور ابلاغ قانونی است و در صورتی که نشانی داده شده درست باشد ولی کسی حضور نداشته باشد اخطاریه الصاق می‌شود که بر طبق ماده ۷۰ ابلاغ قانونی محسوب می‌شود.

 

 

مرد غایب مفقودالاثر

  • یک مورد که بر طبق قانون زوجه می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند این است که زوج شوهر به مدت ۴ سال تمام مفقود باشد در این صورت مطابق قانون ۱۰۲۹ قانون مدنی تقاضای طلاق صادر می‌شود.
  • اگر زنی از شوهر خود وکالت طلاق داشته باشد با انتخاب وکیل دادگستری به وکالت از شوهر می‌تواند بدون حضور او و از طریق طلاق توافقی مراحل طلاق را طی کند و باید توجه داشته باشد که از نظر حقوقی این طلاق به دلیل حضور وکیل مع الواسطه برای زوج شوهر طلاق غیابی محسوب نخواهد شد.
  • اگر شوهر شروط چاپی عقدنامه را مضا کند بر طبق بندهای ۸ و ۱۱ عقدنامه ترک منزل به مدت ۶ ماه از موجبات طلاق خواهد بود و اگر مرد در دادگاه حاضر نشود رای طلاق غیابی صادر می‌شود یک شگرد بعضی از وکلا و زنان این است که در دادخواست مطالبه نفقه معوقه حداقل به مدت ۶ ماه را در شورای حل اختلاف مطرح کرده و با دادن نشانی سوری رای غیابی نفقه معوقه اخذ می‌کنند و بعد از آن به استناد نپرداختن نفقه دادخواست طلاق به دادگاه ارائه می‌دهند. این روش در مورد مردهایی که مدت زمانی در خارج از کشور هستند بسیار انجام شده است که واضح است در صورت کذب بودن موضوع کاری غیر اخلاقی است

طلاق غیابی از طرف زن چگونه است؟

عدم حضور زوجین هنگام طلاق توافقی

زوجین می‌توانند برای انجام تمام مراحل طلاق توافقی وکیل گرفته که به جای آنکه خودشان شخصاً به دادگاه یا دفترخانه مراجعه کنند وکیل بفرستند در واقع به جز جلسات مشاوره که حضور زوجین در آن ضروری است. سایر مراحل می‌تواند بدون حضور آنها و توسط وکیل در دادگستری انجام شود.

 

 

در صورتی که درخواست طلاق از طرف مرد داده شده و همسر راضی نباشد مرد موظف است تا کل مهریه را یکجا پرداخت کند؟

خیر این موضوع در طلاق بدون حضور زوجه به بررسی دقیق‌تر وضعیت شما نیاز دارد اما به طور کلی اگر اعسار مرد در دادگاه ثابت شود اکثراً رای به تقسیط مهریه داده می‌شود.

 

 

اگر زن رضایت نداشته باشد و به حکم اعتراض کند از اجرای طلاق جلو‌گیری می‌شود؟

خیر اما می‌تواند مدت زمان اجرای پرونده‌اش را طولانی‌تر کرده حتی بیشتر از یک سال و شانس کمتری وجود خواهد داشت که این موضوع به بهترین شکل انجام شود.

عدم حضور زوجین هنگام طلاق توافقی

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله مطالعه کردید امکان طلاق بدون حضور زوج و زوجه در دادگاه وجود دارد که این نوع طلاق می‌تواند از طرف مرد، از طرف زن و حتی به طور توافقی باشد که هر کدام نیز برای انجام شدن باید شرایطشان رعایت شود تا دادگاه رای به صادر شدن طلاق دهد.