فسخ قرارداد ملکی چطور انجام می شود؟

فسخ قرارداد ملکی، به معنای لغو و برهم زدن تعهدات طرفین در یک قرارداد ملکی است. این موضوع می تواند به دلایل مختلفی از جمله تخلف یکی از طرفین از تعهداتش، توافق طرفین و وجود خیارات قانونی.

شرایط فسخ قرارداد باید در متن قرارداد به طور دقیق مشخص شود. در صورت فسخ قرارداد، طرفین باید به تعهدات خود تا زمان فسخ عمل کنند. طرف متضرر از فسخ قرارداد می تواند خسارات خود را از طرف مقابل مطالبه کند.

فسخ قرارداد ملکی چطور انجام می شود؟
مشاوره
برای اطلاع یافتن از خدمات وکیل امور ملکی اینجا کلیک کنید

چرا قرارداد ملکی را فسخ می‌ کنند؟

وکیل ملکی در تهران متخصصی است که در زمینه دعاوی ملکی و املاک و مستغلات فعالیت می‌کند. وکیل ملکی با تسلط بر قوانین و مقررات مربوط به املاک، می‌تواند به شما در حل مشکلات حقوقی مربوط به ملکتان کمک کند.

موارد زیادی وجود دارد که پس از معامله‌های ملکی، طی اتفاقاتی یکی از طرفین معامله به هر علتی مایل بوده تا قرارداد خود را شرایط فسخ قولنامه را اجرا نماید. به وجود آمدن این مسئله ممکن است به علت رعایت نکردن تعهدات معامله، تخطی از شرایط معامله، تغییرات در شرایطی مانند تغییر قوانین مربوط به مالیات، وقوع اتفاقاتی مانند بلایای طبیعی و … باشد. طی کردن روند “فسخ قرارداد ملکی” باید بر اساس رعایت ضوابط و قوانین و مقرراتی خاص صورت بگیرد.

وکیل ملکی در تهران با بررسی شرایط شما، راهنمایی‌های لازم را در خصوص مسائل حقوقی مرتبط با ملک‌تان ارائه می‌دهد. مشاوره بهترین وکیل ملکی در تهران در این مسائل می‌تواند شامل خرید و فروش ملک، رهن و اجاره، تنظیم قرارداد، دعاوی ملکی و غیره باشد.

همه چیز درباره فسخ قرارداد ملکی

نکات اساسی هنگام فسخ قرارداد ملکی

طلاق توافقی نوعی طلاق است که در آن زوجین بر سر تمام مسائل مربوط به طلاق، مانند حضانت فرزند، مهریه، نفقه و جهیزیه، به توافق می‌رسند. طلاق توافقی، سریع‌تر و آسان‌تر از سایر انواع طلاق است و بدون نیاز به حضور در جلسات دادگاه، و با مراجعه به دفاتر ثبت اسناد رسمی قابل انجام است.

هنگام فسخ قرارداد ملکی باید حتماً به نکاتی اساسی دقت نمود. از جمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • اعلام فسخ قرارداد: طرفی از معامله که خواهان فسخ قرارداد است باید آن را به روش عادی و مبرهم بیان کند که معمولاً به گونه رسمی و نوشتاری این عمل صورت می‌گیرد.
  • علل فسخ قرارداد: علت‌هایی که سبب می‌شود تا یکی از طرفین یا هر دو خواهان فسخ قرارداد بشوند بسیار گوناگون و مختلف بوده است. امکان دارد این فسخ قرارداد به دلیل قانونی، فوریتی، مالی و یا دیگر علل رخ بدهد.
  • شروط جبرانی: بعضی اوقات امکان دارد فسخ قرارداد به تعهدات جبرانی کشیده شده که این امر به معنای تادیه یا پرداخت ضرر و زیان فسخ به طرف دیگر قرارداد بوده است.
  • قرارداد اصلی: قرارداد اصلی یا توافقنامه باید به صورت کاملاً دقیق بررسی و وارسی گردد. زیرا این قرارداد امکان دارد دارای شرایط و مفاد مخصوصی برای فسخ قرارداد ملکی باشد که باید حتماً رعایت گردد.
  • سازش بر صلح: بعضی اوقات، طرفین قادرند به توافق و یا سازش بر صلح جهت فسخ قرارداد رسیده که اسباب و شرایطی تازه برای معامله ایجاد می‌کند.
  • مشاوره حقوقی: پیشنهاد می‌کنیم که طرفین قرارداد ملکی جهت فسخ توافقنامه یا قرارداد به وکیل ملکی و یا مشاور حقوقی رجوع نمایند تا هنگام اجرا شدن مراحل فسخ قرارداد مشکلی به وجود نیاید و این عمل به درستی و با رعایت قوانین هر یک حقوق خود را حفظ نمایند.

وکیل طلاق متخصصی است که در زمینه دعاوی خانوادگی و طلاق فعالیت می‌کند. وکیل طلاق با تسلط بر قوانین مربوط به طلاق، می‌تواند به شما در حل مشکلات حقوقی مربوط به طلاق کمک کند.

نکات اساسی هنگام فسخ قرارداد ملکی

قوانین فسخ قرارداد ملکی کدامند؟

در مجموع فسخ قرارداد ملکی مسئله‌ای پیچیده و حیاتی بوده که نیاز به شناخت عمیق قوانین داشته است. در کشور ما قوانین مربوط به فسخ قرارداد ملکی تحت قوانینی وابسته به معاملات ملکی و شرایط قراردادی وجود دارد. در ادامه چند نمونه از قوانین مهم در رابطه با فسخ قراردادهای ملکی در کشور را برایتان را شرح می‌دهیم:

  1. آیین شروط و توافقنامه: این آیین مفاد اصلی مربوط با شروط قرارداد و فسخ قرارداد را مشخص می‌نماید. طبق این قاعده، فسخ قرارداد ملکی قادر است در حالاتی چون عدم انجام شروط قرارداد، تمرد و سرپیچی از تعهدات قرارداد، به وجود آمدن شرایط اضطراری و اورژانسی و……. صورت گردد.
  2. قانون مربوط به اجاره مسکن: قانون اجاره مسکن مقررات مربوطه با فسخ قراردادهای اجاره مسکن را مشخص کرده و برای انجام این کار باید تعهدات، شرایط و قانون مقررات مخصوصی که وجود دارد رعایت گردد.
  3. قوانین مرتبط با مالکیت مسکن: در کشور ما مقررات مربوط به مالکیت مسکن هم مشخص کننده روند فسخ قراردادهای ملکی خواهد بود. این مقررات شامل موضوعات و مسائلی مثل مبادله ملکی، مشاوره ملکی و وراثت ملک بوده است.
  4. قوانین محکمه یا دادگاه: اگر طرفین معامله با هم برای فسخ قرارداد ملکی به توافق نرسند و مشکلات و اختلافاتشان به دادگاه کشیده شود، قوانین مربوط با دادگاه قراردادهای ملکی اعلام شده و در این باب تصمیم‌گیری خواهد شد.

به یاد داشته باشید که قوانین و اطلاعات حقوقی امکان دارد عوض شود و شما بهتر است برای کسب اطلاعات دقیق و به روز شده در رابطه با فسخ قرارداد ملکی در کشور ایران با یک وکیلی یا مشاور حقوقی گفتگو و مشورت نمایید. همینطور توجه کنید که در هر مورد مخصوصی قرارداد معامله ملکی امکان دارد شرایط به خصوصی جهت فسخ قرارداد داشته باشد که لازم است مورد ارزیابی قرار گیرد.

قوانین فسخ قرارداد ملکی کدامند؟

اختیارات فروشنده و خریدار در فسخ معامله ملک

 در ایران اختیارات خاصی برای فروشنده و خریدار جهت فسخ معامله ملک وجود دارد که به توافقاتی که در قرارداد نگاشته شده، و نیز به قوانین مرتبط با آن سپرده شده است. در ادامه هم در مورد اختیارات فروشنده و هم اختیارات خریدار صحبت خواهیم کرد.

 

فسخ قرارداد از طرف فروشنده

ابتدا مطلب خود را با اختیاراتی که فروشنده برای فسخ قرارداد دارد آغاز می‌کنیم.

  1. فسخ قرارداد طبق شروط قرارداد: به یاد داشته باشید که اگر توافقنامه شرایط و یا اسباب ویژه‌ای جهت فسخ قرارداد معامله مشخص نموده است، فروشنده قادر است طبق شرایط نگاشته شده در قرارداد از حق فسخ خود بهره ببرد. مثلاً امکان دارد در قرارداد قید شده باشد که در صورت تخلف خریدار، فروشنده اجازه دارد قرارداد معامله را فسخ نماید.
  2. فسخ قرارداد طبق مقررات مرتبط: امکان دارد فروشنده طبق قوانین مربوطه مانند مقررات مرتبط با تعهدات خریدار، تغییر مقررات مالیاتی یا … بخواهد معامله را فسخ کند.
  3. فسخ توافقنامه در صورت انجام ندادن تعهدات: اگر خریدار به تعهدات خود پایبند نباشد و این تعهدات را به گونه عادی انجام ندهد و عمل نکند، به خصوص اگر این تعهدات برای معامله اساسی بوده باشند، فروشنده قادر خواهد بود در چنین وضعیتی از حق فسخ قرارداد ملکی خود استفاده نماید.
  4. فسخ قرارداد با توافق خریدار: بعضی اوقات هر دو طرفین معامله امکان دارد جهت فسخ معامله به اتفاق نظر برسند و شروط جدیدی جهت این فسخ مشخص کنند.
اختیارات فروشنده و خریدار در فسخ قرارداد
 

فسخ قرارداد از طرف خریدار

حال که با اختیارات فروشنده جهت فسخ قرارداد آشنا شدید بهتر است از اختیارات خریدار نیز برای فسخ توافقنامه اطلاع یابید.

  • فسخ قرارداد طبق شرایط قرارداد: همانند اختیارات فروشنده، خریدار نیز قادر است طبق شرایط قرارداد از حق فسخ معامله بهره ببرد. این شرایط قادر اند تا موقعیتی جهت فسخ مشخص کنند.
  • فسخ توافقنامه طبق قوانین مرتبط: خریدار قادر است طبق این اختیار و طبق مقررات مربوطه جهت فسخ قرارداد ملکی عمل کند. چنین قوانینی امکان دارد به تعهدات فروشنده، تغییر مقررات مالیاتی و…….. مرتبط باشد.
  • فسخ توافقنامه به علت انجام ندادن تعهدات: اگر طرف مقابل معامله یعنی فروشنده به انجام تعهدات خود به صورت عادی و معمولی پایبند نبود و تعهدات گفته شده نیز برای معامله اساسی بوده باشد، خریدار امکان دارد تا قرارداد معامله ملکی را فسخ نماید.
  • فسخ توافقنامه با رضایت فروشنده: گاهی ممکن است هر دو طرفین معامله جهت فسخ قرارداد معامله به توافق و اتفاق نظر برسند و شروط تازه‌ای برای این فسخ مشخص نمایند.
اختیارات فروشنده برای فسخ قرارداداختیارات خریدار برای فسخ قرارداد
فسخ قرارداد طبق شروط قراردادفسخ قرارداد طبق شرایط قرارداد
فسخ قرارداد طبق مقررات مرتبطفسخ توافقنامه طبق قوانین مرتبط
فسخ توافقنامه در صورت انجام ندادن تعهداتفسخ توافقنامه به علت انجام ندادن تعهدات
فسخ قرارداد با توافق خریدارفسخ توافقنامه با رضایت فروشنده

زمان مشخص جهت ابطال قرارداد ملکی چیست؟

 فسخ قرارداد فروش ملک نیز تایم و زمان مشخصی را داراست. زمان فسخ معامله ملکی در کشور ایران به حالات گوناگونی مانند شرایط قرارداد، قوانین وابسته به آن و نیز اتفاق نظر طرفین معامله در قرارداد مربوط است.

  • اتفاق نظر در قرارداد: زمان فسخ توافقنامه اغلب در قرارداد بین طرفین معامله تعیین می‌گردد. قرارداد قادر از زمان ویژه‌ای را جهت فسخ معامله مشخص نماید یا حتی به طرفین معامله این امکان را می‌دهد که در آینده به اتفاق نظر برسند.
  • مقررات مرتبط: قوانین مربوطه به فسخ معامله هم امکان دارد تعیین کننده زمان فسخ قرارداد باشد. مثلاً گاهی اوقات مواردی مثل انجام مراحل مبرهنی همانند فرستادن اعلامیه نگاشته شده قادر است تا شرط فسخ قرارداد باشد.
  • اتفاق نظر طرفین معامله: گاهی اوقات طرفین معامله امکان دارد جهت فسخ قرارداد به توافق و اتفاق نظر برسند. در این هنگام، موعد فسخ قرارداد به توافق این طرفین بستگی خواهد داشت و اغلب نیز در قرارداد یا توافقی جدا از هم خطاب خواهند شد.
  • مقررات اجباری: گاهی اوقات، امکان دارد زمان فسخ معامله را مقرراتی اجباری تعیین کنند. مثلاً اگر یکی از طرفین به تعهدات خود جامه عمل نپوشاند و به آنها عمل نکند و اگر این مسئله طبق قوانین مالیاتی و یا حتی به ملک مربوط شود، امکان دارد زمان فسخ قرارداد ملکی به گونه اجباری مشخص شود.

زمان مشخص جهت ابطال قرارداد ملکی چیست؟

سخن پایانی

 در این مقاله به طور تقریبی به تمام جوانب جهت فسخ قرارداد ملکی پرداختیم و همینطور از نحوه چگونگی انجام آن مطلع شدیم. این را به یاد داشته باشید که روش درست تنظیم قرارداد ملکی، چه خرید یا فروش و اجاره آن، نیازمند اطلاعات حقوقی بوده پس برای اینکه از ضرر و زیان و ایجاد مشکلات احتمالی جلوگیری کنید بهتر است از مشاوران حقوقی و یا وکلای متخصص در این موضوع مشورت بگیرید. امید است مطالب گفته شده در این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد و توانسته باشید پاسخ سوال‌های خود را دریافت کرده باشید.