مراحل طلاق از طرف زن چگونه است؟

مراحل طلاق از طرف زن بسیار متفاوت‌تر از جانب مرد است. گرفتن طلاق از جانب زن می‌تواند تا حدود زیادی بستگی به نوع طلاق داشته باشد. این که طلاق می‌تواند به صورت توافقی‌ ، رسمی یا کامل باشد.
مراحل گرفتن طلاق با توجه به‌این که از جانب مرد باشد یا زن یا به عبارتی دیگر حق طلاق با زن باشد یا مرد بسیار متفاوت است و دارای مراحل خاصی‌ می‌باشد.

مراحل طلاق از طرف زن چگونه است؟
مشاوره
برای آگاهی از مهمترین نکات درباره طلاق توافقی کلیک کنید

اهمیت اقدام به طلاق از طرف زن در چیست؟

در همه طلاق‌ها زن ومرد باید برای شروع روند طلاق، ابتدا باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنند و درخواست خود را برای طلاق ثبت کنند. سپس زوجین باید خود را برای حضور در کلاس‌های مشاوره آماده سازند. این شرایط بستگی به نوع طلاق از طرف زوجه دارد. برای مثال اگر زن از سمت همسر خود حق طلاق داشته باشد یا به هر دلیلی بتواند بی ثباتی و بی کفایتی همسر خود را ثابت کند، بعد از طی کردن مراحل اداری، می‌تواند به راحتی صیغه طلاق را جاری کند. البته این در صورتی‌است که زن وکیل طلاق خوب و ماهری داشته باشد. در صورت داشتن وکیل طلاق، زن می‌تواند بدون حضور هم طلاق بگیرد.
اما اگر اوضاع به شکل دیگری بود. یعنی بدون داشتن حق طلاق، درخواست طلاق بدهد و قصد جدایی داشته باشد، در صورتی که درخواست از جانب زن بوده و به عبارتی دیگر طلاق یک طرفه اقدام شود، زن باید ابتدا با ثبت درخواست خود در دفتر خدمات قضایی فرایند شروع طلاق را آغاز کند. سپس باید مدارک مورد نیاز و لازم را به دادگاه تحویل دهد. بعد از دادن مدارک لازم، باید منتظر صدور گواهی عدم سازش از جانب دادگاه باشد. بعد از صدور گواهی باید منتظر تعیین زمان‌بندی باشد که از جانب دادگاه برای حضور اجباری او در جلسات خانواده انتخاب شده‌است.
بعد از بررسی مدارک و اسناد ارائه شده زوجه به دادگاه، قاضی دادگاه در صورت ادعای معقول و درست، ادامه فرایند طلاق را انجام می‌دهد. اما در صورتی که دادگاه دلیل محکم و قاطع‌ کننده‌ای را برای طلاق نیابد، فرایند پرونده طلاق به تعویق می‌افتد.

اهمیت اقدام به طلاق از طرف زن در چیست؟

همه چیز درباره مراحل طلاق از طرف زن

شرایط طلاق از جانب زن چگونه است؟

طلاق توافقی نوعی از طلاق است که در آن زوجین بدون نیاز به طرح دعوا در دادگاه و طی کردن مراحل دادرسی، با توافق یکدیگر طلاق می‌گیرند. طلاق توافقی مزایای زیادی از جمله سرعت بالا، سهولت انجام مراحل و عدم نیاز به حضور در دادگاه را دارد.

طلاق و جدایی در کشور‌های مسلمان از جمله ایران، با توجه به این که قوانین آن براساس دین و شرع نوشته شده است، شرایطی متفاوت با دیگر کشور‌های جهان دارد و خود این کشور قوانین ویژه‌ای را برای این امر در نظر گرفته است. در کشور ما با توجه به قانونی که در حقوق مدنی آمده‌، حق طلاق با مرد می‌باشد. 

در مراحل طلاق از طرف زن، در صورتی که مرد به طور کامل حق و حقوق قانونی که قانون برای زن در نظر گرفته‌است را پرداخت کند، می‌تواند از او جدا شود. اما این اوضاع برای زن متفاوت می‌باشد. زن فقط در صورتی می‌تواند به راحتی طلاق بگیرد که مرد از جدایی و طلاق رضایت داشته‌ باشد. هم چنین بتواند با توجه به مندرجات دوازده گانه مطرح شده در عقد نامه، عدم کفایت همسر خود را برای ادامه زندگی با او در دادگاه به اثبات برساند.

وکیل ملکی متخصصی است که در زمینه حقوق املاک و مستغلات دانش و تجربه دارد. وکیل ملکی می‌تواند در اموری مانند تنظیم قراردادهای ملکی، پیگیری دعاوی ملکی، دفاع از موکل در مراجع قضایی و ارائه مشاوره حقوقی در زمینه املاک و مستغلات به شما یاری برساند.

شرایط طلاق از جانب زن چگونه است؟

چه دلایلی موجب طلاق زن می‌شود؟

اگر در تهران به دنبال وکیل ملکی در تهران هستید، می توانید از طریق جستجو در اینترنت یا پرس و جو از اطرافیانتان وکلای متخصص در این زمینه را پیدا کنید. همچنین می توانید به مرکز وکلای قوه قضاییه مراجعه کنید و لیستی از وکلای متخصص در امور ملکی را دریافت کنید.

زن می‌تواند عوامل دیگری را که تعهد بین زن و شوهر را از بین می‌برد و موقعیت‌هایی که باعث مشقت و سختی او در زندگی شده است را به اثبات برساند. از جمله عواملی که می تواند موجب و باعث پیگیری کامل “مراحل طلاق از طرف زن” شود، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • داشتن اعتیاد به مواد مخدر و توهم زا
  • بی مسئولیتی در پرداخت خرج و مخارج زندگی به مدت ۶ماه به صورت پشت سر هم
  • بیماری بدون علاج
  • عدم بچه‌ دار شدن
  • محکوم‌شدن شوهر به زندان قطعی بعد از طی ۵ سال
  • گرفتن زن دیگر بدون رضایت زن اول
  • ثابت‌ کردن خیانت مرد

یک وکیل امور ملکی، متخصص حقوقی است که در زمینه املاک و مستغلات  تجربه دارد. وکیل امور ملکی قادر است به شما در امور مختلفی از جمله خرید، فروش، اجاره، رهن، واگذاری، تنظیم قرارداد، و حل اختلافات ملکی کمک کند.

در جدول بعدی به دلایل کلی طلاق زن و مرد هم پرداخته شده است.

دسته کلیدلایل خاص
مشکلات ارتباطیعدم صمیمت و گفتگوی مؤثر، سوء تفاهم، بحث و جدل دائمی، انتقاد و سرزنش مداوم، عدم احترام
مسائل عاطفیخیانت، حسادت، سرد مزاجی، عدم تعهد عاطفی، افسردگی، اضطراب، نوسانات خلقی
اختلافات شخصیتیناسازگاری شخصیتی، تفاوت در ارزش‌ها و باورها، تفاوت در سبک زندگی، عدم تناسب فرهنگی
مشکلات مالیمشکلات اقتصادی، نابرابری در مدیریت مالی، اختلاف در مورد مسائل مالی، قرض و بدهی

چه دلایلی موجب طلاق زن می‌شود؟

بررسی کامل مراحل طلاق از طرف زن

در بسیاری از جوامع، زنان بیش از مردان طلاق می‌گیرند. آمار دقیق موضوع نسبت بیشتر طلاق زنان به مردان در کشورهای مختلف و فرهنگ‌های گوناگون متفاوت است، اما به طور کلی، نرخ تقاضای طلاق توسط زنان، دو تا سه برابر بیشتر از مردان است.

در ابتدا ذکر کردیم که برای گرفتن طلاق از جانب زن مراحلی را باید پشت سر گذراند. این مراحل بستگی به نوع طلاق دارد. همچنین ارائه درخواست طلاق ازجانب مرد با درخواست از جانب زن متفاوت می‌باشد. درست‌ است که برای فرایند طلاق، یکی از زوجین، زن یا مرد باید به دفتر خدمات قضایی مراجعه کند و درخواست خود را ثبت کنند.

پیش‌ از شروع فرآیند طلاق

در صورتی که زوجه یا زوجین تمایلی به ادامه زندگی نداشته‌ باشند، در صورتی که بین آن‌ها از نظر نفقه‌، مهریه، حضانت فرزند اختلاف باشد یا یکی از طرفین ناراضی باشد، امکان گرفتن طلاق توافقی وجود ندارد. در این صورت باید درخواستی مبنا بر گرفتن طلاق یک طرفه داده شود.

مراحل گرفتن طلاق از جانب زن

ثبت در سامانه تصمیم: در ثبت دادخواست طلاق از طرف زن یا مرد نیازی به ثبت نام در سامانه تصمیم نیست. زوج یا زوجه باید با مراجعه به دفتر خدمات قضایی، دادخواست طلاق  را ثبت کنند.

شرکت در جلسات مشاوره پیش از طلاق: دومین مرحله از انجام طلاق از جانب زن ایم است که باید در جلسات مشاوره‌ای که دادگاه برای آن‌ها مشخص کرده است به مدت پنج جلسه شرکت کنند.این جلسات اجباری می‌باشند و به صورت تقریبی ۴۵ روز زمان می‌برند. پس از گذراندن دوره‌های مشاوره، درضمن این که مشاور طلاق تشخیص بدهد که دو زوج شرایط ادامه زندگی مشترک با یکدیگر را ندارند، گواهی به منزله عدم انصراف از طلاق را برای آن‌ها صادر می‌کند.

ثبت درخواست طلاق: بعد از انجام مراحل از جانب زن، حضور در جلسات مشاوره و هم چنین دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق شخص، زن باید به دفتر خدمات قضایی مراجعه کند و درخواست خود را ثبت کند. در این وهله ثبت درخواست باید حتما گواهی عدم انصراف از طلاق را به همراه خود داشته باشد.

شرکت در جلسه و مصاحبه‌های دادگاه‌ خانواده: بعد از پشت سرگذراندن مراحل فوق زن و مرد باید خود را برای حضور در جلسات دادگاه خانواده آماده کنند. در این جلسات به دلیل این که ممکن است زن یا مرد حضور پیدا نکند و بیشتر جنبه دفاعیه زن و مرد از خود را دارد، ممکن است مدت زمان طولانی را در برگیرد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که برای انجام این مراحل از یک وکیل با تجربه و خوب کمک بگیرید که بدون نیاز به حضور شما علاوه بر این که می‌تواند فرایند طلاق را به جلو بیندازد می‌تواند با آوردن دلیل و قانون‌، قاضی را مصمم به صادر کردن رای طلاق کند.

خواندن صیغه طلاق: بعد از این که زوجین مراحل فوق را با موفقیت پشت سر گذراندند و قاضی حکم طلاق را صادر کرد، هر یک از طرفین به مدت شش ماه فرصت دارند که به یکی از دفتر‌های خدمات قضایی مراجعه کنند و صیغه طلاق بین‌ آن‌ها خوانده شود.

بررسی کامل مراحل طلاق از طرف زن

مدارک مورد نیاز برای جدایی از همسر کدامند؟

مدارک مورد نیاز برای جدایی از همسر عبارت هستنند از:

  1. مدارک شناسایی زن ومرد اعم از شناسنامه و کارت‌ملی
  2. عقد‌نامه
  3. حکم صادره از دادگاه مبنی بر اجرای طلاق
  4. گواهی عدم بارداری زن

نکته: زن نباید در دوران عادت ماهیانه، به دفتر خدمات قضایی مراجعه کند.

 

پروسه قانونی طلاق از طرف زن

مطابق گفته‌های قانون و هر آن‌چه که در شرع گفته شده است، طی کردن مراحل درخواست طلاق از طرف زن، نسبت به مرد کمی دشوار تر است و قانون این حق را به مرد داده. در صورتی که درخواست طلاق از جانبه زن مخالف خواست مرد باشد، فرایند رسیدگی به پرونده طلاق طولانی تر و مشکل تر می‌شود.ا گر طلاق از طرف یک وکیل ماهر پیگیری نشود، ممکن است زن و مرد پروسه‌ای طولانی را برای انجام فرایند طلاق در صورتی که درخواست از جانب زن باشد پشت سر بگذرانند.
درست است که در قانون حق طلاق برای مزد ارائه شده است اما قانون در این باره چاره‌اندیشی کرده است. قانون با گذاشتن موانعی در جلوی مرد برای ضایع نشدن حقوق زن، امکان تصمیم گیری درباره طلاق را برای مردان جامعه کمی دشوار کرده است. با استفاده‌ از این موانع زن می‌تواند به حقوق قانونی خود برسد وهم چنین از سواستفاده مرد جلوگیری می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای جدایی از همسر کدامند؟

در چه شرایطی زن مجاز به طلاق است؟

درشرایطی زن می‌تواند طلاق بگیرد که دشوار ترین شرایط حق طلاق را داشته باشد.

  • ثابت کردن یکی از شروط ۱۲گانه مندرج در عقد نامه
  • ثابت کردن عسر و حرج

زن در صورتی می‌تواند از شروط ۱۲ گانه مندرج در عقد نامه را بر علیه مرد استفاده کند که مرد در زمان عقد این شروط را امضا کرده باشد.
این قانون جز اولین قانون ایران درباره طلاق بود که به صورت مدون و یکپارچه در آمد در سال ۱۳۱۳ به تصویب اعضای شورای ملی رسید.در ادامه طبق قانونی که باعنوان حمایت از خانواده در سال ۱۳۴۶ تصویب شد دادگاه‌ها فقط در مواقع و زمان‌هاب خاص می‌توانند به درخواست‌های زن‌وشوهر بر مبنای طلاق رسیدگی کنند.

در چه شرایطی زن مجاز به طلاق است؟

سخن پایانی

بر اساس قانون به طور کلی حق طلاق با مرد است. مگر اینکه در زمان عقد و یا به طور رسمی ثبت شود که زوجین به توافق برسند و حق طلاق را به زن بدهند. در غیر این صورت اگر حق طلاق با مرد باشد، طی کردن مراحل طلاق از طرف زن، کمی دشوار است. با گرفتن یک وکیل خوب می‌توانید از این مراحل پیچیده و سخت عبور کنید.